Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2014

Φίλιππος Τσιάρας: Η Αμφίπολη υπενθυμίζει ποιοι είμαστε

Ο ελληνοαμερικανός εικαστικός καλλιτέχνης, συμφοιτητής του Αντώνη Σαμαρά και του Γιώργου Παπανδρέου στο κολέγιο Αμχερστ, μιλάει για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, την τέχνη και την πολιτική



Ο Φίλιππος Τσιάρας, παγκοσμίου φήμης εικαστικός ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης και... ανεπίσημος πρεσβευτής του ελληνικού πολιτισμού αφού στις εκθέσεις του που διοργανώνονται σε όλον τον κόσμο προωθεί το όνομα της Ελλάδας, γνωστός για τη φιλία του με τον έλληνα πρωθυπουργό από τα κολεγιακά τους χρόνια στην Αμερική, με αφορμή τις ανασκαφές στον τύμβο Καστά, μιλάει αποκλειστικά στο «Βήμα της Κυριακής» για τα ευρήματα της ανασκαφής, τα Γλυπτά του Παρθενώνα, την τέχνη και την πολιτική αλλά και για τις αντοχές και τις αρετές του Ελληνα στα χρόνια της κρίσης.

Η αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αμφίπολη είναι σημαντική; Πώς την αξιολογείτε εσείς;

«Θεωρώ ότι είναι μια αξιοσημείωτη, μοναδική ανακάλυψη που επανακαθορίζει τη ματιά ολόκληρου του κόσμου απέναντι στην Ελλάδα ως μια υπερδύναμη του πολιτισμού και των ιστορικών αρχαιοτήτων».

Σε ποιον θεωρείτε ότι μπορεί να ανήκει ο σκελετός που βρέθηκε; Ακούστηκαν μεταξύ άλλων τα ονόματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, της μητέρας του Ολυμπιάδας, του Ηφαιστίωνα, του Νεάρχου κ.ά.

«Θα ήταν πραγματικά σπουδαίο να αποδειχθεί επιστημονικά ότι πρόκειται για τον τάφο κάποιου σπουδαίου ιστορικού προσώπου, αλλά νομίζω ότι αυτό τελικά δεν έχει και τόση σημασία. Ούτως ή άλλως βρισκόμαστε μπροστά σε μια ιστορικά σημαδιακή ανασκαφή, έναν υπόγειο βασιλικό λαβύρινθο αρχαίου θησαυρού και πληροφοριών. Και λέω βασιλικό εξαιτίας του ασυνήθιστα μεγάλου μεγέθους της κρύπτης, εξαιτίας των Καρυατίδων που διακρίνονται από την αθηναϊκή κομψότητα που μόνο μια πολύ εύπορη βασιλική μακεδονική οικογένεια θα μπορούσε να χορηγήσει. Και εν τέλει εξαιτίας του ενός μέτρου ρόδακα που βρέθηκε με τα κόκκινα, κίτρινα και μπλε χρώματα, τα οποία είναι τα χρώματα της μακεδονικής βασιλικής δυναστείας.

Ενδέχεται να είναι η πιο σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη του αιώνα και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι ενδεχομένως να βρούμε και τον τάφο του Αλεξάνδρου - αν η ανασκαφή επεκταθεί - ή και άλλων μελών της βασιλικής οικογένειας. Αυτό θα οδηγήσει εκατομμύρια τουρίστες στη Βόρεια Ελλάδα με τρόπο που τελικά προβλέπω να... σβήνει τουριστικά τη Μύκονο το ερχόμενο καλοκαίρι!».

Τελικά πιστεύετε ότι η Αμφίπολη βοηθά κάπως, έστω και προσωρινά, τους Ελληνες να επανακτήσουν την εθνική τους υπερηφάνεια σε μια περίοδο που αυτή είναι ιδιαίτερα πληγωμένη; «Χωρίς την παραμικρή αμφιβολία. Κατ' αρχάς τοποθετεί την παγκόσμια προσοχή στη διαχρονική αλήθεια ότι η Ελλάδα είναι ένας τόπος άνοιξης του πολιτισμού και ατέρμονου ιστορικού μαγνητισμού. Κανένα από τα άλλα PIGS δεν το διαθέτει αυτό (Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία - ούτε καν η Ιταλία) και σίγουρα όχι στο επίπεδο της Ελλάδας. Για τους Ελληνες, ως λαό, αυτό είναι ιδιαίτερα ανυψωτικό.

Η Ελλάδα δεν είναι απλώς μια χώρα αλλά μια ιδέα. Η ιδέα της αλήθειας και της ομορφιάς, της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης, της τέχνης και του πολιτισμού, της επιστήμης και της φιλοσοφίας, η χώρα της οποίας οι ιδέες φώτισαν τη Δύση για αιώνες. Με άλλα λόγια, η Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από μια εξόφληση χρέους και ένα "κούρεμα". Φυσικά αυτό δεν απαλείφει τις ευθύνες της Ελλάδας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Η χώρα πρέπει να συνεχίσει τη σκληρή δουλειά για να επιστρέψει σε καλύτερους καιρούς».

Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι η Αμφίπολη είναι απλώς μία ακόμη αρχαιολογική ανασκαφή και ότι η κυβέρνηση κάνει πολύ θόρυβο για το θέμα. Συμφωνείτε;

«Οπωσδήποτε όχι. Αντιθέτως, θεωρώ ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα. Το μόνο που νοιάζει τον ΣΥΡΙΖΑ είναι να εκλεγεί, τίποτε άλλο. Προτιμούν τη μιζέρια, έχουν αναστατωθεί από αυτή την υπέροχη ανακάλυψη, επειδή πρόκειται για "καλά νέα" για την Ελλάδα και δεν θέλουν κάτι τέτοιο να συνδεθεί με την παρούσα κυβέρνηση. Πόσο αντιπατριωτικό! Οφείλουμε να θυμόμαστε ότι σε μια περίοδο που η Ελλάδα έχει συντριβεί από τα μέτρα λιτότητας, μια σπουδαία ανακάλυψη όπως αυτή της Αμφίπολης βοηθά την ψυχολογία του ελληνικού έθνους. Το τάιμινγκ της ανακάλυψης είναι εκπληκτικό, ένα δώρο από τους θεούς! Κάνει τους Ελληνες να θυμηθούν την απίστευτη κληρονομιά τους, τον πλούτο της. Είναι μια υπενθύμιση του τύπου: "Μην ξεχνάτε ποτέ ποιοι είμαστε". Ξέρω ότι όλο αυτό μπορεί να ακούγεται εθνικιστικό, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι οι Ελληνες έχουν ξεπεράσει στο παρελθόν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από αυτό του εθνικού χρέους τους. Η Αμφίπολη είναι ένα ακόμη κομμάτι του ευρύτερου ελληνικού παζλ».

Oι ανασκαφές και τα ευρήματα στην Αμφίπολη έφεραν ξανά στην επικαιρότητα το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από την Αγγλία στην Ελλάδα. Εσείς δουλεύετε εδώ και πολλά χρόνια επάνω στο θέμα αυτό. Πώς συνδέονται τα δύο θέματα;

«Υπάρχει μια συνέχεια, ενώ και το τάιμινγκ της Αμφίπολης είναι πολύ σημαντικό επίσης. Ενας από τους μακροπρόθεσμους στόχους του Αντώνη Σαμαρά είναι και η επιστροφή των κλεμμένων Γλυπτών του Παρθενώνα τα οποία "κάθονται" στη National Gallery στο Λονδίνο. Η Αμφίπολη βοηθά στο να υπενθυμίζει στην ανθρωπότητα πόσο σημαντική συνεχίζει να είναι η Ελλάδα. Οπως είπα και πριν, είμαστε η υπερδύναμη της αρχαιολογίας!».

Η επανεφεύρεση του Παρθενώνα

Ο Παρθενώνας είναι ένα θέμα πάνω στο οποίο δουλεύετε καλλιτεχνικά επί πολλά χρόνια. Πρόσφατα δείξατε μια «σειρά Παρθενώνων» στο Europe House στο Λονδίνο, δίπλα σχεδόν στη National Gallery. Υπήρχε κάποιος συμβολισμός σε αυτό; «Ασφαλώς. Αν και θα ήθελα να εκθέσω όλη τη σειρά των Παρθενώνων μου στην Ελλάδα (έχω δημιουργήσει 100 διαφορετικές παραλλαγές) στο Μουσείο της Ακρόπολης, τους εξέθεσα πρώτα στην Αγγλία με την πρόθεση να υπενθυμίσω στους Αγγλους και τον εθνικό τους Τύπο ότι είναι ένα ηθικό έγκλημα για τη χώρα τους να κρατά το 50% των Γλυπτών του Παρθενώνα και ότι θα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα. Και είναι ιδιαίτερα ανήθικο, από τη στιγμή που σημαντικά τμήματα του Παρθενώνα αφαιρέθηκαν βίαια από τον ναό, από έναν Αγγλο, τον λόρδο Ελγιν, όταν η Ελλάδα βρισκόταν υπό τουρκική κατοχή την εποχή της βασιλείας του Σελίμ του 3ου».

Οι Παρθενώνες σας δεν είναι... κλασικοί Παρθενώνες. Αντιθέτως, είναι γεμάτοι χρώμα και διαφορετικοί ο ένας από τον άλλον. Γιατί;

«Η δημιουργία ενός έργου τέχνης πρέπει να στέκεται αισθητικά μόνη της, το πολιτικό του μήνυμα να είναι υποδόριο, διαφορετικά πρόκειται απλώς για προπαγάνδα. Προσπαθώ να εμφυσήσω στους Παρθενώνες μια οπτική ενέργεια και μια μοντέρνα σύνθεση, αντίστοιχη προς τη δύναμη του αρχαίου ναού. Κάθε δημιουργία μου επιχειρεί να επανεφεύρει τον Παρθενώνα που όλοι μας γνωρίζουμε τόσο καλά - με έναν φρέσκο και σύγχρονο τρόπο».

Πού κινούνται τα επαγγελματικά σας σχέδια τώρα;

«Θα έλεγε κανείς ότι κατευθύνομαι Ανατολικά αυτόν τον καιρό, όπως ο Αλέξανδρος, με εκθέσεις στη Βηρυτό, στο Μπαχρέιν, στη Μόσχα και στο Πεκίνο. Φυσικά συνεχίζω να δημιουργώ την καλλιτεχνική δουλειά μου στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και τη Βενετία».

Επισκέπτεστε την Ελλάδα συχνά, ακόμη και την περίοδο τής κρίσης. Εχετε δει αλλαγές;

«Αν έχω δει, Θεέ μου! Η Ελλάδα πέρασε μέσα από απίστευτες οικονομικές δοκιμασίες. Και - φυσικά - ο φτωχός μέσος Ελληνας είναι αυτός που υπέφερε τα περισσότερα. Αλλά πιστεύω ότι τα χειρότερα πέρασαν και, σταδιακά, έχω την αίσθηση ότι η χώρα στέκεται στα πόδια της ξανά. Θα πάρει ακόμη λίγο καιρό αλλά θα γίνει».

Πηγή: tovima.gr
Δημοσίευση: 23/11/2014.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου